Gode råd til gode rutiner Succesrige mennesker har ofte indøvet nogle gode rutiner, der er med til at sætte dem op, inden de skal levere under pres.

Succesforfatterne Weisinger and Pawliw-Fry anbefaler, at en rutine efterlever følgende regler:

  • Den skal være kort ◾Udfør den, umiddelbart inden du skal præstere
  • Inkluder et mentalt element (altså en bestemt ting, du tænker over, lige inden du går i gang).
  • Inkluder et fysisk element (få styr på dit åndedræt, ret ryggen eller andet)
  • Se dig selv have succes med opgaven
  • Indøv et styrkeord eller en sætning, der signalerer, at du er klar

14 ting

14 ting, som succesrige mennesker gør anderledes

Der er en årsag til, at nogle mennesker altid har succes med det, de gør, mens vi andre humper lidt mere gennem vores arbejdsliv.

Måske findes den i denne liste, som to amerikanske bestsellerforfattere har opstillet på baggrund af interviews med succesrige mennesker i USA. Af Jobfinder 5. sep 2016 kl. 09.00 SE:

https://karriere.jobfinder.dk/da/artikel/14-ting-succesrige-mennesker-goer-anderledes-5096

Ingen klarer sig godt under pres. Faktisk klarer vi alle os dårligere under pres, end vi ville gøre, hvis vi havde mere ro og bedre tid. Også dem, der tilsyneladende har succes. Nu er det bare sådan, at det moderne arbejdsliv er fyldt med pres.

Så hvad så? Psykolog Hendrie Weisinger og stresscoach J.P. Pawliw-Fry peger i deres bog 'Performing Under Pressure: The Science of Doing Your Best When It Matters Most' på, at forskellen på os almindelige dødelige og så de mest succesrige af os ikke er, at sidstnævnte gruppe trives med presset.

De er bare bedre til at afbøde de negative sider. Cremen af eliten Bogen bygger på research baseret på 12.000 mennesker fra soldater i Navy Seals over topatleter til topchefer og medarbejdere i nogle af de mest succesrige virksomheder.

Business Insider har opsummeret bogen i 14 former for tankegang, som succesrige mennesker gør anderledes end flertallet af os - til inspiration for dem, der måske gerne vil et andet sted hen, end de er kommet indtil nu.

De 14 råd

1. Tænk på pres som en sjov udfordring Mange af os ser pres som en trussel, og det gør vores arbejde endnu ringere.

Enhver tanke om en trussel skaber frygt for at fejle og forringer vores korttidshukommelse, opmærksomhed og dømmekraft.

Se derfor i stedet opgaven som en udfordring. Det vil styrke opmærksomheden på og energien til opgaven.

2. Du får altid en ny chance Igennem hele livet får vi talrige gange endnu en chance. Husk på det, og presset vil lette.

Ofte har vi tendens til at tro, at den opgave, vi står med lige nu, er vores store chance, og at den aldrig kommer igen.

Det er en ødelæggende tankegang - og den får os til at tænke mere i at begrænse risikoen for fejl end at satse på at levere bedst muligt.

Vi stopper med at spille for at vinde og spiller i stedet for ikke at tabe.

Hvis du - som de succesrige magter - kan fortælle dig selv, at der altid kommer en chance mere, så vil du levere en bedre indsats.

3. Fokuser på indsatsen, ikke på resultatet Når du koncentrerer dig om opgaven, er du i nuet, og det er bedre for din indsats, end hvis du spekulerer på, hvad der kommer til at ske.

4.Forbered dig på det værste At koncentrere dig om opgaven, som beskrevet i
punkt 3, bør også indeholde tanker om, hvad det værste, der kan ske, er.

Hvad hvis du skal holde et oplæg, og alle dine slides er væk?

Eller du i sidste øjeblik før et vigtigt kundemøde spilder kaffe ud over din hvide skjorte? Det giver dig ro, at du har tænkt mulige fiaskoer igennem, hvis du tæt på deadline møder noget uventet.

5. Tag kontrollen Under pres er der forhold, som du kan kontrollere, og andre forhold, som du ikke kan styre. Hvis du fokuserer på de forhold, som du ikke kan kontrollere, så ender du med at øge presset og usikkerheden.

Skal du f.eks. til jobsamtale, så lad være med at spekulere på, hvem der mon ellers har søgt, og tænke, at arbejdsgiveren måske regner dig for en andenrangs kandidat eller ikke kan lide din fremtoning. Koncentrer dig i stedet om at kunne forklare, hvorfor du er den rette til jobbet.

6. Øv dig, øv dig, øv dig Vores instinkt leder os i alle sammenhænge væk fra uro og utryghed, men vi skal i stedet opsøge de følelser for at blive vant til at kunne håndtere dem, når de er uundgåelige. Og det er de, når vi er under pres på arbejdet.

Succesrige mennesker er i højere grad end andre vant til at udsætte sig for utrygge situationer. Så øv dig i at træde ud af din komfortzone.

Start f.eks. med at tage små opgaver på dig, som du føler vil være udfordrende.

'Our first inclination is to avoid anxiety and distressful feelings, which is why we usually try to avoid pressure moments, Weisinger and Pawliw-Fry say.

But they suggest fighting this inclination and doing the opposite.'

7. Husk dine tidligere succeser Det giver selvtillid at huske på gamle sejre. Har du gjort det før, kan du gøre det igen.

Og følelsen af selvtillid er et stærkt våben til at bekæmpe uro og nervøsitet.

8. Forbliv positiv Positive tanker er ikke overraskende et stærkt våben i de succesriges arsenal. Hvis du har tillid til, at du nok skal klare det, så mindskes følelsen af frygt og utryghed.

9. Mærk dig selv Når presset stiger, og du føler, at du mister overblikket, så vokser risikoen for, at du begår fejl.

De succesrige evner at fokusere på nuet og blive opmærksomme på deres egen adfærd. De spørger sig selv: Hvad føler de, hvad ser de, hvordan er deres åndedræt? Ved at blive opmærksom på kroppens signaler styrker de deres indsats..

10. Brug musik Lyt til musik, eller spil selv. Musik er en fantastisk måde at fjerne uro på. Næste gang du er under pres, så brug nogle minutter på at lytte til noget glad og energifyldt musik, som du selv kan lide.

11. Indøv en rutine, før du skal levere Er en del af dit job at skulle præsentere over for en gruppe mennesker, måske kunder, så træn en særlig rutine, inden du indtager scenen.

Når f.eks. succesrige sportsfolk skal præstere, sætter de sig selv i en mental tilstand, hvor de markerer, at nu er det tid til at præstere. Det er derfor, at der er så megen overtro i store holds omklædningsrum: Højre snøre bindes før venstre, nogle skal high-five med målmanden, inden de går på banen - og der er kø ved toilettet.

12. Sæt farten ned Du har travlt, så du har tendens til at haste hen over opgaven. Men succesrige mennesker gør det modsatte: De skynder sig langsomt.

Går det for stærkt, begynder du at tænke uklart, overse vigtig information og konkludere på for løst grundlag.

Succesrige får styr på åndedrættet og bruger lidt tid på at tænke hele forløbet igennem - det gør dem mere fleksible og kreative og opmærksomme.

13. Få dig en stressbold Ja, stressbolden er en kontor-kliché, men den virker. Under pres har du en underliggende tankestrøm, som konstant spørger dig om, hvordan du klarer dig.

Når du klemmer en stressbold i venstre hånd, aktiverer du de dele af din hjerne, der styrer de ubevidste reaktioner, mens du samtidig undertrykker de dele af din hjerne, som overvåger, hvordan du tænker om dig selv.

14. Del presset med andre Ved at fortælle om, at du er under pres, reducerer du uro og stress.

Når du får sat ord på din situation, giver du dig selv bedre adgang til at forholde dig til dine følelser og efterprøve, om det, du føler, nu også har bund i virkeligheden.

Og så kan det jo være, at du får et godt råd med på vejen, hvis du taler med en anden. Måske oven i købet én, som ikke er presset - og derfor kan tænke klarere ...