Noget om ledelse

Mågeledelse – det er mandag og chefen skider 100 projekter

Kunden er gud – en gud man ikke siger nej til. Det fører til en projekttsunami, hvor man reagerer frem for at agere på de forskellige niveauer i organisationen.

Her møder vi den ansvarsfulde og pligtopfyldende medarbejder, der forsøger at navigere i projekttsunamien fyldt med ad hoc opgaver ved at løbe hurtigere og hurtigere og forsøge sig med brandslukning og en tanke om, at det bliver bedre i næste uge, i næste måned eller når man går på pension.

Men sandheden er, at det ikke bliver bedre. På den moderne arbejdsplads vil der altid være for mange arbejdsopgaver.

Arbejdspresset og skabelsen af en kultur med mange ad hoc opgaver begynder med et ledelsesproblem. Lederne praktiserer mågeledelse, hvilket vil sige at lederen kommer flyvende ind i lokalet, ”skider” 100 nye projekter og flyver væk igen.

Nogle ledere er dårlige til tidsplanlægning. De opstiller urealistiske deadlines. Andre ledere tør ikke sige nej til kunden med det resultat, at man giver aben videre til en medarbejder, som skal løse opgaven i en hæsblæsende fart med dårlig opgavekvalitet til følge.

Ydermere bliver målene utydelige for medarbejderne i projekttsunamien. Hvad er sammenhængen mellem de enkelte projekter? Og får vi landet alle de projekter, der søsættes? Eller er der blot tale om endnu et projekt, som jeg skal forholde mig til, og som jeg aldrig ser resultatet af? Det er yderst demotiverende.

Brandslukning er ressourcekrævende for hver enkelt medarbejder, hvor privatlivet og fritiden ofte må komme i 2. række.

På hvilken måde kan vi undgå at havne i en lignende situation? At folk siger fra i bedre tid. Det gælder på alle niveauer i organisationen.

Kulturen skal transformeres fra at reagere til at agere. Projekttsunamien skal stoppes. Det er den eneste måde, hvormed man kan sikre sig, at hverken de små skibe eller det store skib forliser.

Der skal arbejdes med fokus i organisationen. Hvad er organisationens mål, og hvordan kobles de til medarbejdernes mål?

Artikel fra Ing.dk - af Camilla Kring