Hvor
Spændende
Kan en
Mail blive?

Nyhedsmail

Manden, som nægtede at sælge i sit nyhedsbrev – og skabte en bestseller

Modtagerne af Audi Fredericias nyhedsbrev er så begejstrede, at de skriver rosende anmeldelser på facebook - og mails, hvor de beder om endnu flere nyhedsbreve. 58 procent åbner hvert eneste nyhedsbrev fra bilhuset i Fredericia.

* * *

'Jeg vil ikke sælge noget – overhovedet.'

Så direkte kan det siges. Og det gjorde herren på fotoet her.

Navnet er Nicolai Capion Rasmussen, titlen er service- og kvalitetschef i Danmarks største Audi-hus, Audi Fredericia, og ordene blev sagt uden vaklen, da jeg sidste år havde fornøjelsen af at undervise ham på mit nyhedsbrevskursus.

'Jeg vil bare lære at skrive personlige nyhedsbreve, som skaber værdi for modtagerne, knytter dem til os – og får dem til at se os som mennesker, ikke bare logoet med de fire ringe. Kan du lære mig det? spurgte han.

Ja, det kan jeg, for du vil jo sælge noget. Bare ikke biler. Du vil sælge relationer.

Det kunne vi godt blive enige om. Og så satte Nicolai sig ned, slog ørerne ud – og gik direkte hjem og skabte et nyhedsbrev, der er temmelig utraditionelt for bilbranchen.

Her er ingen forkromede fotos af  biler (eller damer) med svungne kurver. Ej heller  gule blinkende 'Klik her og få en prøvetur i den nye Audi Q3 – eller fortryd for evigt'-annoncebannere.

Audi Fredericias nyhedsbreve er ord. Bare ord.

Om den uheldige Audi-ejer, der mistede sine fire splinternye vinterdæk på vej ned gennem Tyskland – hvordan det snildt kan ske for enhver, og hvordan man let undgår det.

Om olieskift, hvilke fælder man skal passe på – og hvad der er allerbedst at fodre vidunderet med. Og om hvordan man selv opkobler sin Iphone til bilen, så man slipper for at betale Audi for at gøre det.

Det hele skrevet i en dikkedar-fri tone, helt nede på jorden. præcist som Nicolai ville sige det, hvis han stod overfor kunden.

Kan man det? Gider folk at læse sådan noget? Nettet er jo fuld af information – og folk får så mange mails i forvejen ...

Her er Nicolais resultater ...
 • 58 procent af alle modtagere åbner Audi Fredericias nyhedsbreve og 28 procent klikker sig videre i dem.

• Læserne skriver efter hver udsendelse begejstrede mails til Nicolai med forslag til emner, de også gerne vil læse om.

• … og på Audi Fredericias facebook-væg tikker der efter hvert nyhedsbrev rosende kommentarer ind fra glade modtagere.

Hov – hvad er det, der virker?
Nicolai er ikke i tvivl:

'Det, at jeg skriver i en personlig tone om håndgribelige ting og emner, de kan bruge til noget nu og her, er helt klart årsagen til, at jeg får så meget tilbage'. 

Jeg udlodder præmier fra vores merchandise-shop til dem, der sender emneforslag ind, der er så gode, at jeg bringer dem. Det gør, at jeg hele tiden kan levere stof, jeg ved, de vil have – og samtidig er det en måde at engagere dem aktivt'.

'Og så kan de jo både se og høre, at jeg ikke ude på at sælge dem endnu en ny bil. Jeg fortæller dem bare hvordan, de får det sjovere med den Audi, jeg allerede har solgt dem'.

Folk roser os for at være alt andet end kedelige og standardiserede'.

Og du holder fast i, at du 'ingenting vil sælge' ...?

Lad mig sige det sådan: Folk skal jo bruge olie til bilen. Og er også vældig glade for vores elektroniske p-skiver. Og så er hele vores merchandise-shop ret populær, så det sker da ...

Og så kan man jo selv regne lidt på, hvad der ryger over disken i Nicolais nyhedsbreve. Klikraten er 28 procent.

Ganske pænt i et nyhedsbrev, som var tænkt til alt andet end salg.