Hvad er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, optimering af websites for at opnå gode placeringer i søgemaskinerne

SEO er en del af SEM og er en betegnelse for de tiltag, der har til formål at bringe websider højt op i søgemaskinernes resultatlister.

På dansk bruges betegnelsen "søgemaskineoptimering", selv om det mere korrekt handler om optimering til søgemaskiner.
 
Appros Google



Sådan ser Google's hovedkontor ud
 

Søgemaskiner

SEO - God placering
For en række virksomheder kan det være en fordel, at få en god placering på søge-maskinerne og i onlinebaser mm. Og søgemaskineoptimering SEO er blevet en videnskab der kan være dyrt betalt!

SEO kan opdeles i on-page og off-page optimering:

On-page optimering
Sideoptimering, hvor websiderne optimeres efter udvalgte søgeord og hvor tekniske hindringer for god optimering fjernes.

Formålet er dels at få høje placeringer i søgemaskinerne for de udvalgte søgeord, dels at besøgende oplever relevant information, når de kommer ind på siderne.

Off-page optimering
Handler om linkopbygning, så der opnås højere linkpopularitet for websiderne og websitet.

Linkopbygningen sigter både mod forbedrede placeringer i søgemaskinernes søgeresultater, og at opnå mere direkte trafik til websitet.

Relevant SEO
Effektiv og relevant SEO fokuserer på, at bringe websider til tops i resultatlisterne for relevante søgeord.

En del af arbejdet med SEO består i, at finde frem til de relevante søgeord gennem en søgeordsanalyse.

Gratis muligheder 

Tekst
Det første man skal gøre er, at sørge for at der står noget om det man arbejder med / tilbyder i almindelig tekst på forsiden, samt gode forklarende tekster på undersider. 

200 parametre
Google og de øvrige søgemaskiner ser i dag på over 200 parametre, når de på et splitsekund skal vurdere, hvilke resultater der skal placeres hvor på oversigten.

For at få succes i søgemaskinerne, skal indholdet og teksterne derfor være prioriteret og skrevet på den helt rigtige måde. Og der skal være styr på, hvordan de forskellige tekstelementer skrues sammen og prioriteres.

Metadata
Det næste man skal gøre er, at få lagt en række gode og forklarende ord på hjemmesiden (i koden) så kun søgemaskiner læser dem. Hvilket gør det lettere for søgemaskinerne at placere hjemmesiden under en eller flere kategorier.

Få hjælp til hvorledes det skal gøres og se ud fra http://www.metamaten.dk
 
 
Betalings muligheder 

Spotannonce
Eller som et alternativ have en spotannonce, eller et banner, der fremkommer sammen med søgertelsultatet, når et givet ord søges.
 
Der er en række muigheder for at optimere ens hjemmeside til søgemaskinerne.
 
Udover optimering af ens hjemmesider findes der også en række muligheder for at forbedre ens hjemmesides position på div. lister og oversigter, men de koster alle penge:

Google Adwords
hvor man via Google betaler for forskellige ydelser på deres søgemaskine, læse mere på Google Adwords

Link Building
hvor firmaer har specialiseret sig i at få hjemmesider så højt op på søgelister som muligt. Dette gøres ved at firmaet over tid har opbygget en stor linkdatabase, som de så sælger adgang til.

Man kan så vælge og købe en række links (firmaer) der så automatisk bliver sat til at pege på ens hjemmeside. 

På den måde er der pludselig mange der linker til / peger på ens hjemmeside, hvilket bliver registreret af søgemaskinerne der derefter automatisk vurdere at ens hjemmeside må være vigtig og derfor kommer højere op på søgelisterne. Sådanne systemer er reelt snyd, men er ikke ulovlige.