E-handel

E-handel bare vokser og vokser og…
Der er masser af penge at tjene på e-handel i Danmark i en tid, hvor detailhandlen oplever stagnation og fald.

En stigning i år på 15 %
i omsætningen betyder, at danskerne køber online for mere end 45 mia. kr. i 2011, og de bruger både pc og mobil til e-handel.

7 ud af 10
voksne danskere e-handler, og de jager priser både på nettet og i de fysiske forretninger, inden de køber, hvor det er billigst.

Der er stadig masser af penge at tjene på e-handel i Danmark. Vi har kun set toppen af isbjerget, når det gælder de mange muligheder på nettet.

50 % af al detailhandel vil efter vores vurdering foregå på nettet i 2020 – allerede i dag bruger vi nettet I forbindelse med halvdelen af alle købsbeslutninger, ”fastslår adm. direktør Annette Falberg for Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH.

Voksende omsætning
Danmark er pt. præget af recession, ikke mindst detailhandlen, der samlet oplever stagnerende eller faldende salg. Men inden for e-handel vokser omsætningen dag for dag.

”Alene i første halvår af 2011 er omsætningen på Dankortbetalinger på nettet steget med 15 % i forhold til samme halvår i 2010.

45 mia. kr. på e-handel
Så vores bud er, at danskerne i 2011 vil bruge for mere end 45 mia. kr. på e-handel, og det er der mange gode grunde til,” siger Annette Falberg.

Danskerne er online
“Danskerne er online stort set hele døgnet, ikke mindst med mobilen. Det er gået op for de fleste, at det er både nemt og bekvemt, når det passer den enkelte. For slet ikke at tale om det langt større udbud af varer og services, som forbrugerne får adgang til ved e-handel. Og i en krisetid er der ikke mindst mange penge at spare ved e-handel.”

Prisjægere
Danskerne er nemlig et folk af prisjægere, og ifølge Dansk e-handelsanalyse siger 75 % af de danske netbrugere, at de tjekker varer og priser både på nettet og i fysiske forretninger - inden de køber, hvor det er billigst.

Flere detailforretninger
Stadig flere detailforretninger etablerer sig derfor også på nettet, og mere end halvdelen af alle kædeforretninger har i dag også e-handel.

Mobiltelefoner
”Forretninger med både fysiske butikker og e-handel er en dominerende trend i øjeblikket, ligesom websites optimeret til mobiltelefoner er nødvendige.

Udlandet
Der er også konkurrencen fra og mulighederne for salg i udlandet.

Sociale medier
Endelig er der brugen af sociale medier til branding og salg. Så optimerings-mulighederne for e-handel er nærmest uendelige, og det har vi også for øje på årets e-handelskonference i september.”

Kilde: FIDH