Danske forbrugeres adfærd på internettet.

Læs mere: www.fdih.dk

 

E-handel 2014

Vi går shop-amok online
Danskerne brugte godt 36 mia.kr. på e-handel i årets første seks måneder - alt tyder på rekord igen, viser halvårsrapporten Dansk e-handelsanalyse.

Når 2014 rinder ud, vil danskerne med stor sandsynlighed igen have sat rekord i køb på internettet. Mindst 15 procent vil salget stige i 2014 i forhold til året før.

36 mia. kr. på e-handel
Det viser Dansk e-handelsanalyses halvårsrapport. Fra januar til og med juni brugte danskerne 36 mia. kr. på e-handel., og hvis udviklingen fortsætter, ventes årets resultat at lande på over 72 mia. kr.

Antallet af handler ventes at runde 116 - 121 millioner, en stigning på 10-15 pct.

- Det er imponerende, at væksten fortsætter med uformindsket kraft. Ingen andre salgskanaler kan vise tocifrede vækstrater år efter år, og det understreger forbrugernes klare valg af nettet som fremtidens handelsplads.

Vi har mere end fordoblet omsætningen siden 2009, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

- Godt halvdelen af forbrugerne på nettet handlede i gennemsnit mindst 15 gange på nettet i årets første 6 måneder.

Flere "storshoppere"
Der er blevet flere"storshoppere", mens andelen af dem, der kun handler én gang om måneden, falder. I den anden ende af skalaen er det knapt en femtedel af forbrugerne, som handlede mindst fem gange om måneden, eller over 30 gange i første halvår, siger Henrik Theil.

Tøj, sko og smykker
er den bedst sælgende kategori på nettet i første halvår af 2014. Næsten hvert femte (18 pct.) køb på nettet var således inden for den kategori.

Film, musik, bøger spil og legetøj stod for 15 pct. af salget.
Rejser og kulturoplevelser for 14 pct.
Og IT-, tele- og fotoydelser for 14 pct.

Dansk e-handelsanalyse udsendes af FDIH i samarbejde med Post Danmark og analysebureauet Wilke.

År Antal handler i millioner Vækst antal handler ift. året før Omsætning i alt - mia. kr. Vækst i omsætning ift. året før  
2009 48 - 32 -  
2010 63 + 31 % 40 25%  
2011 76 + 21% 46 15%  
2012 90 + 18% 54,7 19%   
2013 106 + 18% 62,4 14%  
2014   116 - 121 + 10 - 15% + 72 + 15%   

(Kilde: Dansk e-handelsanalyse)