Valg af kommunikationskanaler
 

Hvilke kanaler er de bedste at brug til en bestemt type kommunikation?

Se checklisten fra lederweb.dk

Følgende kanaler bliver gennemgået:

  • Ambassadører og lobbyister
  • Analyser / undersøgelser
  • Brev
  • Debatindlæg
  • E-mail
  • Hjemmeside
  • Intranet
  • Møder
  • Mødereferater
  • Notater
  • Nyhedsbrev
  • Opslagstavler
  • Personaleblad
  • Pressemeddelelser
  • Reklamer
  • Stillingsannoncer
  • Sociale aktiviteter
  • Årsregnskab
  • Årsberetning
     

Kommunikationstyper


 
Envejskommunikation <
 
foregår kun en vej, og der forventes ingen feedback. Det er ofte massekommunikation, f.eks. aviser, radio, tv, www, cd-rom og andre medier, hvor afsenderen kan være ukendt for modtageren.

Tovejskommunikation < >
foregår mellem to personer og betyder, at afsenderen kan få direkte feedback fra modtager. De kan benytte sig af det talte og skrevne sprog, mimik, kropssprog, chat, telefon mv.

Multikommunikation <<< >>>
her er der mange afsendere og mange modtagere. Den foregår, hvor flere mennesker er forsamlet. Det kan f.eks. være telefonmøder, videokonferencer, e-mail til en gruppe osv.

Massekommunikation < >>>
er envejskommunikation, hvor der er én afsender og mange modtagere. Der anvendes ofte massemedier som aviser, ugeblade, film, bøger, video, cd-rom, www mv.